logo

Szent István

Görögkatolikus Gyermekvédelmi Központ

Gyermekotthonaink – ahol a gyermek valóban otthon lehet

Az intézmény a gyermekvédelmi szakellátásba utalt gyerekeknek és fiataloknak otthont nyújtó ellátást biztosít, ezáltal a családi otthonhoz hasonlóan berendezett, általuk is alakítható, otthonos és biztonságos környezetben élhetnek. A lakásotthonokban naponta láthatnak, tapasztalhatnak a gyermekek a mindennapi élet dolgaival kapcsolatos praktikus ismereteket, van lehetőségük azok elsajátítására. Teszik mindezt, - a vallásszabadság tiszteletben tartásával – keresztény értékrend közvetítése mellett. Hajdúnánáson 10 lakásotthonban 113 férőhelyen, a nevelőszülői hálózatunkban 150 engedélyezett férőhelyen neveljük, gondozzuk a szakellátásba bekerült gyerekeket. Az elhelyezett gyerekek és fiatalok életkorukat tekintve 0-24 év közöttiek, a gyámhivatali határozat alapján: ideiglenes hatállyal elhelyezettek, nevelésbe vettek, utógondozói ellátottak.

A 10 lakásotthonból 3 pedagógiai szakmai egység kialakítására került sor (3-4-3 lakásotthon felosztással), melyek irányítását szakmai egység vezető látja el. A szakmai egységek minden egyes lakásotthonában a pedagógiai feladatok irányítását pedagógus látja el, aki a lakásotthon-vezetője. Segítői: felsőfokú, illetve középfokú végzettséggel rendelkeznek (gyermekfelügyelő, pedagógiai asszisztens, gyógypedagógiai asszisztens). Minden szakmai egységben a speciális feladatokat a saját fejlesztő pedagógus és pszichológus segíti.

Egy-egy lakásotthon paramétereitől függően 10-12 gyermek elhelyezését szolgálja, otthont nyújtó ellátását biztosítja családias körülmények között. Egy lakásotthonban 3-4 hálószoba (egy szobában maximum 4 gyermek, illetve fiatal), konyha, ebédlő, társalgó, nevelői szoba, két-két fürdőszoba illetve WC, raktár, melléképületek, kamra áll a családcsoport rendelkezésére. A lakásotthonokban nevelkedő gyermekek és fiatalok számára különösen fontos, hogy felkészülést kapjanak a családi szerepekre.

Egyéni gondozási–nevelési terv alapján végezzük gyermekeinkkel kapcsolatos gondozási, nevelési feladatainkat, melynek során törekszünk olyan ismeretek átadására, amelyek felkészítenek az önálló életvezetésre, illetve családi funkciók gyakorlására. A fejlesztő munkánk két részből áll: egyrészt felzárkóztatjuk a tanulásban elmaradottakat, illetve törekszünk a tanulmányi eredményeikben a saját lehetőségeik eléréséhez hozzá segíteni gyermekeinket.

A lakásotthonok, ill. nevelőszülői hálózatban nevelkedő gyermekek önállóan is igyekeznek bekapcsolódni városunk vérkeringésébe azzal, hogy részt vesznek a városi rendezvényeken (Művelődési Központ, Ifjúsági Ház, Egyházközségi programok) és az iskolák minden rendezvényén. A sportolás, legfőbbképpen a futball mellett igyekszünk a gyermekeket kulturális programokra is eljuttat, mozi és színházlátogatásokat is szervezünk.

Kézműves foglalkozásokat tartunk a lakásotthonokban, illetve kézműves tábort rendezünk minden nyáron gyermekeinknek. Kiemelten fontos a ránk bízottak lelki életének gazdagítása, melyhez fontos segítséget kapunk a lelki vezetőnktől. Rendszeresek a lelkigyakorlatok, zarándoklatok, búcsúkon való részvételünk. A szabadidő hasznos eltöltésében, a lakásotthonok által szervezett kirándulások, táborok és az intézmények között szerveződő tematikus táborok is fontos szerepet töltenek be.

Pszichológusaink rendszeresen szerveznek szakellátott gyermekinknek az iskolai szünetek idejére személyiségfejlesztő, konfliktuskezelő, drogprevenciós foglalkozásokat és kerékpáros zarándoklatot is. Nagy hangsúlyt fektetünk a családjukba való visszakerülés segítésére, pályaválasztásukra és önálló, felelősségteljes életkezdésük megvalósítására.

I. számú gyermekotthoni szakmai egység

I. számú gyermekotthoni szakmai egység

Nevelőotthon – Gyermekotthon – Lakásotthon. Megannyi kifejezés melyet formált az idő, a jogszabályok, de mindegyik egy tartalom, a család nélkül felnövő gyermek mögé szerveződött, otthont nyújtó intézményes ellátási forma. 

Lakásotthonok – teljesen hétköznapi, átlagos nagyságú családi házak, udvarral, kerttel a község különböző pontjain. Így gyakorolhatják neveltjeink a szomszédi kapcsolatot, lakásotthoni gondozottként beilleszkedhetnek egy közösség életébe, a falu gyermekeivel felnőve életre szóló barátságokat köthetnek. Feladatunk az önálló életre való felkészítés is, hogy gyermekeink családjukba visszakerülve vagy kikerülve a gondozásunk alól, megállják helyüket. 

A „családias jelleg” egyfajta arany középutat jelez a személytelen intézeti elhelyezés és a szoros, vérségi kapcsolaton alapuló családi forma között. Az alacsony gyermeklétszám, az otthon, az épület adottságai egy szakembergárdával biztosíthatják a biztonságot, menedéket nyújtó légkört, a személyre szabott törődést oly módon, hogy a gyermek érezze a feltétel nélküli elfogadás mellett a meghittség élményét. 

II. számú gyermekotthoni szakmai egység

A gyermekotthon strukturális szempontból négy lakásotthont ölel fel, melyben 12-12 gyermek élhet (összes engedélyezett férőhely 48). Korosztályi összetétel: 12-18 éves, nemek szerint heterogén megoszlású gyermekek.

Kiugróan magas a bekerülő kamaszodó gyermekek száma, melynek egyik magyarázata, hogy a családban jelentkező problémákat a legélesebben (a környezet számára is gondot okozva) a kamaszkorba érő gyermek hordozza magával. Ehhez társul még a gyermekek leválási törekvése, és a szülőkhöz való viszonyulásban az ambivalens érzelmek megjelenése. Maradna, de menekülne is a szülői házból. A megoldhatatlan gyermek-szülő konfliktus következménye lehet az állami gondozás. Az ő esetükben a még kevéssé rögzült, hibás családi minták által közvetített személyiségjellemzők korrigálása az „úgy, mint otthon” nevelés nem elegendő, ezért megalapozott a szakember ellátottságra vonatkozó törvényi szabályozás.

Gyermekeink tanulási képességei elsősorban a szakiskolai képzésre adnak lehetőséget számukra. Igyekszünk – velük együtt – olyan szakmát választani számukra, amely érdeklődésükhöz is közel áll, hiányszakmának számít – hiszen az elhelyezkedési lehetőségekre is gondolni kell. Néhány gyermek esetében a szülők is bevonhatók a pályaválasztásba, ennek ösztönzésébe és nem utolsó sorban az időközbeni motiválásba.

Igyekszünk szükségleteiknek megfelelő iskolát keresni, mert a legfontosabb ingerek, sikerek és kudarcok az iskolai környezetből érkeznek feléjük kamaszkorban.

II. számú gyermekotthoni szakmai egység
III. számú gyermekotthoni szakmai egység

III. számú gyermekotthoni szakmai egység

A gyermekeket – az önálló életvitelre való felkészítés érdekében- életkoruknak megfelelő mértékben igyekszünk bevonni a háztartási teendőkbe (személyes ruházat tisztítása, a lakás takarítása, főzés, bevásárlás, kisebb javítások ...) és a családi gazdálkodás megtervezésébe.

 

A lakásotthonok folyamatosan keressük a valamely területen kiemelkedő készségekkel rendelkező gyermekek számára a rendszeres tehetséggondozás formáit és lehetőségeit.

A szabadidő hasznos eltöltését szolgálja a négy lakásotthon által szervezett, szorgalmi időszak alatt történő kisebb kirándulások, nyári táborozások. A lehetőségek körét bővítik civil szervezetek segítségével szervezett egyéb programok is.

Több alkalommal került sor színházi játék előadására, amely bemutatására nem csak helyi, megyei, hanem országos szinten is több rendezvény keretén belül volt lehetőségük.

A repertoár között szerepelt a „Légy jó mindhalálig” musicalból, a „Valahol Európában” előadásból egy – egy részlet bemutatása. 2013-ban autentikus cigány tánccal léptek fel, melyet Farkas Zsolt a Khamoro együttes Magyar Bronz Érdemkereszt díjjal kitüntetett vezetője tanított a gyermekeknek egy egyéves pályázati program (“Gyökerek”) keretén belül.

Maci

Csatlakozz Hozzánk! Legyél Te is nevelőszülő!

Egy gyermeknek nem tökéletes szülőre van szüksége, hanem valakire, aki mellette van, aki szereteti.
Nevelőszülőként Te lehetsz az otthon, ahol újra biztonságban lehet. Jelentkezz, ha hiszel a második esély erejében.

Kérj visszahívást!

Munkatársunk 48 órán belül felveszi veled a kapcsolatot!