Lakásotthonok

„A kötélpálya izgalmai, a fürdés élménye mind jóleső dolgok voltak! Még több ilyen élményt szeretnék!”

Lakásotthoni szakmai egység

Nevelőotthon – Gyermekotthon – Lakásotthon. Megannyi kifejezés melyet formált az idő, a jogszabályok, de mindegyik egy tartalom, a család nélkül felnövő gyermek mögé szerveződött, otthont nyújtó intézményes ellátási forma. 

Lakásotthonok – teljesen hétköznapi, átlagos nagyságú családi házak, udvarral, kerttel a község különböző pontjain. Így gyakorolhatják neveltjeink a szomszédi kapcsolatot, lakásotthoni gondozottként beilleszkedhetnek egy közösség életébe, a falu gyermekeivel felnőve életre szóló barátságokat köthetnek. Feladatunk az önálló életre való felkészítés is, hogy gyermekeink családjukba visszakerülve vagy kikerülve a gondozásunk alól, megállják helyüket. 

A „családias jelleg” egyfajta arany középutat jelez a személytelen intézeti elhelyezés és a szoros, vérségi kapcsolaton alapuló családi forma között. Az alacsony gyermeklétszám, az otthon, az épület adottságai egy szakembergárdával biztosíthatják a biztonságot, menedéket nyújtó légkört, a személyre szabott törődést oly módon, hogy a gyermek érezze a feltétel nélküli elfogadás mellett a meghittség élményét. 

A mi dolgunk az, hogy olyan funkcionálisan működő mesterséges családot alakítsunk ki, mely felkészíti a gyereket a közösségben rá váró élet folytatására, a visszatérésre.” (Volentics) 

book, pages, chapters-1283865.jpg

„A fürdés, biciklitúra, kalandpark élvezetes és felejthetetlen volt. Nagyon tetszettek az esti séták, a jól eltöltött beszélgetések.” 

A gyermekotthon strukturális szempontból négy lakásotthont ölel fel, melyben 12-12 gyermek élhet (összes engedélyezett férőhely 48). Korosztályi összetétel: 12-18 éves, nemek szerint heterogén megoszlású gyermekek.

Kiugróan magas a bekerülő kamaszodó gyermekek száma, melynek egyik magyarázata, hogy a családban jelentkező problémákat a legélesebben (a környezet számára is gondot okozva) a kamaszkorba érő gyermek hordozza magával. Ehhez társul még a gyermekek leválási törekvése, és a szülőkhöz való viszonyulásban az ambivalens érzelmek megjelenése. Maradna, de menekülne is a szülői házból. A megoldhatatlan gyermek-szülő konfliktus következménye lehet az állami gondozás. Az ő esetükben a még kevéssé rögzült, hibás családi minták által közvetített személyiségjellemzők korrigálása az „úgy, mint otthon” nevelés nem elegendő, ezért megalapozott a szakember ellátottságra vonatkozó törvényi szabályozás.

Gyermekeink tanulási képességei elsősorban a szakiskolai képzésre adnak lehetőséget számukra. Igyekszünk – velük együtt – olyan szakmát választani számukra, amely érdeklődésükhöz is közel áll, hiányszakmának számít – hiszen az elhelyezkedési lehetőségekre is gondolni kell. Néhány gyermek esetében a szülők is bevonhatók a pályaválasztásba, ennek ösztönzésébe és nem utolsó sorban az időközbeni motiválásba.

Igyekszünk szükségleteiknek megfelelő iskolát keresni, mert a legfontosabb ingerek, sikerek és kudarcok az iskolai környezetből érkeznek feléjük kamaszkorban.

A gyermekeket – az önálló életvitelre való felkészítés érdekében- életkoruknak megfelelő mértékben igyekszünk bevonni a háztartási teendőkbe (személyes ruházat tisztítása, a lakás takarítása, főzés, bevásárlás, kisebb javítások ...) és a családi gazdálkodás megtervezésébe.

A lakásotthonok folyamatosan keressük a valamely területen kiemelkedő készségekkel rendelkező gyermekek számára a rendszeres tehetséggondozás formáit és lehetőségeit.

A szabadidő hasznos eltöltését szolgálja a négy lakásotthon által szervezett, szorgalmi időszak alatt történő kisebb kirándulások, nyári táborozások. A lehetőségek körét bővítik civil szervezetek segítségével szervezett egyéb programok is.

Több alkalommal került sor színházi játék előadására, amely bemutatására nem csak helyi, megyei, hanem országos szinten is több rendezvény keretén belül volt lehetőségük.

A repertoár között szerepelt a „Légy jó mindhalálig” musicalból, a „Valahol Európában” előadásból egy – egy részlet bemutatása. 2013-ban autentikus cigány tánccal léptek fel, melyet Farkas Zsolt a Khamoro együttes Magyar Bronz Érdemkereszt díjjal kitüntetett vezetője tanított a gyermekeknek egy egyéves pályázati program (“Gyökerek”) keretén belül.

Scroll to Top